Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15

Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15

Posted on 131 views

Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15. Dimana dan bagaimana? Bila? 

Berhubung dengan sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2020, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengambil inisiatif memberikan diskaun bagi kompaun trafik DBKL.

Hari ini, Lebih Info akan kongsikan Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15. Perkongsian ini ditulis khas untuk anda yang mempunyai tunggakkan kompaun trafik dengan DBKL.

Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15

Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15
Sumber: DBKL

Mari baca Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) adalah satu-satunya pihak berkuasa tempatan di Malaysia yang mentadbir Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

DBKL bertanggungjawab pada kesihatan dan sanitasi awam pengurusan dan pembuangan sampah, perancangan bandar, perlindungan dan kawalan alam sekitar, pembangunan ekonomi dan sosial dan penyelenggaraan umum bagi infrastruktur bandar.

Kuasa Kompaun DBKL

DBKL ni ada kuasa ke nak saman-saman orang? Sukahati dia je..

Silap tu, buat pengetahuan anda, Majlis Kerajaan Tempatan ada kuasa yang diperuntukkan di bawah undang-undang.

Undang-Undang

Majlis Tempatan  (Local Authorities) seperti DBKL telah diberi ada kuasa untuk keluarkan kompaun berkaitan dengan isu kesalahan trafik dan kesalahan-kesalahan lain di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Contoh kesalahan macam parkir di tempat yang salah, parkir dalam petak kuning di masa yang salah dan kegagalan memaparkan kupon parkir.

Tahukah anda, Pegawai DBKL ada kuasa untuk kompaun sesiapa yang lakukan kesalahan ni, seperti mana yang diperuntukkan di bawah Seksyen 120 (e) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Seseorang pegawai pihak berkuasa yang berkenaan yang khusus diberi kuasa secara bertulis dengan nama atau jawatan bagi maksud itu oleh Menteri yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi kerajaan tempatan boleh mengikut budi bicaranya mengompaunkan apa-apa kesalahan terhadap Akta ini…”

Oleh itu, pegawai dari mana-mana majlis tempatan ada kuasa untuk mengeluarkan kompaun terhadap kesalahan anda termasuklah kesalahan trafik.

Diskaun Kompaun DBKL

Sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2020, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengambil inisiatif memberikan diskaun bagi kompaun trafik DBKL menerusi kadar khas yang ditawarkan dalam tempoh 32 hari bermula 1 Februari 2020.

Serendah RM15

Menerusi diskaun itu, kompaun trafik yang dibayar sepanjang 1 Februari hingga 3 Mac depan ditawarkan pada kadar RM15 setiap notis membabitkan kenderaan jenis motosikal, kereta serta kenderaan berat seperti lori dan bas.

RM15? Pergh. Murah tu.

Tujuan Diskaun Kompaun DBKL

Diskaun diberikan bertujuan membolehkan pesalah lalu lintas membuat penyelesaian terhadap notis kompaun yang masih belum dijelaskan bagi mengelak tindakan senarai hitam diambil terhadap mereka.

DBKL melalui kenyataannya berkata, ketika ini sudah membawa sebanyak 107,547 kes ke mahkamah membabitkan notis kompaun yang masih tidak dijelaskan pesalah lalu lintas.

“Sehingga 31 Disember 2019, sebanyak 4,914 kes sudah disenaraihitamkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ),” katanya.

Semakan Dan Bayaran Kompaun DBKL

Jadi, dekat mana nak semak dan bayar kompaun DBKL ni?

Senang je.

Semakan Kompaun DBKL

Anda boleh menikmati kadar khas ini dengan membuat pembayaran atau menyemak menerusi semua kaunter bayaran DBKL serta kaunter Pos Malaysia di seluruh negara.

Semak di aplikasi Mobis DBKL pun boleh. MyEG pun!

Bayaran Kompaun DBKL

Bayaran juga boleh dibuatdi mana-mana kaunter bayaran DBKL atau Pos Malaysia

ataupun dibayar secara atas talian melalui aplikasi Mobis yang boleh dimuat turun menerusi App Store/Play Store atau melalui portal MyEG.

Senang kan? Nak bayar online pun boleh.

Senaraihitam Kompaun DBKL

Kalau anda sebagai Pesalah trafik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) gagal menjelaskan kompaun sebelum tarikh akhir anda boleh disenarai hitam JPJ.

Senarai Hitam Oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

senarai hitam itu akan dilakukan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kepada pesalah trafik DBKL yang gagal menjelaskan kompaun.

Kenapa kena senarai hitam pula?

Tindakan itu akan diteruskan kerana tawaran diskaun DBKL masih tidak mampu menggalakkan orang ramai membayar saman.

Senarai hitam? Ye, nama popularnya Blacklist. Tahu-tahu jelah kan kalau dah kena Blacklist memang leceh.

Jadi, tunggu apa lagi? Cepat-cepatlah bayar kompaun anda. Tengah ada diskaun ni!

Kesimpulan Tawaran Diskaun Kompaun DBKL 

Maklumat di atas merupakan maklumat rasmi yang dapat kami kongsikan kepada anda tentang Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15 .Diharapkan perkongsian ini dapat memudahkan segala urusan anda.

Artikel Tawaran Diskaun Kompaun DBKL Serendah RM15 yang kami sertakan dalam entri bolehlah digunakan sebagai petunjuk dan panduan untuk anda mengambil peluang menjelaskan kompaun-kompaun trafik DBKL yang tertunggak.

Lebih Info mengucapkan selamat maju jaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.