Tarikh Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020

  • Whatsapp
Tarikh Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020

Bila tarikh bayaran pencen pesara kerajaan tahun 2020 ni? Agak-agak ada peningkatan ke tidak kadar bayaran pencen pesara kerajaan 2020? 

Ha, masih tercari-cari ke tarikh bayaran pencen tahun 2020? Dah, dah. Boleh berhenti mencari dah. Sini kami kongsikan segalanya.

Bayaran pencen adalah satu bayaran yang dibuat oleh kerajaan kepada pesara-pesara yang pernah menjawat jawatan kerajaan. Dalam entri kali ini, LebihInfo akan kongsikan Tarikh Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020.

Tarikh Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020

Tarikh Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020
Tengok, bahagia je Pakcik dan Makcik ni. Lepas dapat duit pencen, Pakcik bawa Makcik jalan-jalan.

Tahukah anda? Ha, apa? Tak tahu? smh.

Ada dua jenis skim bayaran pencen iaitu Skim A dan Skim B.

Pencen Pesara Kerajaan

Siapa yang layak dapat pencen ni? Ada tiga golongan iaitu

  • Lantikan sebelum atau pada 1.10.2001 – Umur persaraan wajib adalah 55 tahun.
  • Lantikan pada atau selepas 1.10.2001 – umur persaraan wajib adalah 56 tahun
  • Lantikan pada atau selepas 1.07.2008 – Umur persaraan wajib adalah 58 tahun.

Skim A

Pembayaran pencen di bawah Skim A membawa maksud bahawa pencen pesara akan terus dikreditkan ke akaun bank pesara di hari pembayaran pencen pada setiap bulan. Pesara boleh membuat pengeluaran pencennya di mana-mana cawangan bank berkenaan di seluruh negara.

Skim A adalah cara pembayaran pencen bulanan kepada pesara / penerima pencen yang dikreditkan terus ke dalam akaun bank pesara / penerima pencen (Skim A).

Skim B

Manakala cara bayaran melalui Skim B mengkehendaki pesara / penerima pencen atau wakil dikehendaki hadir ke bank setiap bulan untuk menandatangani borang tuntutan pencen di kaunter bank sebelum bayaran pencen dikreditkan ke dalam akaun.

Terbaru  'Duli Yang Maha Mulia' Apa Sebenar Maksudnya?

Cara bayaran melalui Skim B ini biasanya dibuat kepada pesara yang uzur dan anak cacat yang menerima pencen.

Skim B pula cara bayarannya : pesara / penerima pencen perlu hadir ke bank setiap bulan untuk mengisi borang sebelum wang dikreditkan ke dalam akaun masing-masing.

Jadual Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020

Berikut adalah tarikh bayaran pencen pesara kerajaan 2020 yang rasmi yang dapat kami kongsikan kepada anda.

Mana kami dapat sumber ni? Dari langit atau dari burung-burung yang membawa berita dari Putrajaya?

Tak, tak.

Sumbernya tak lain dan tak bukan dari Portal JPAPencen sendiri.

  1. 15 Januari (Rabu)
  2. 20 Februari (Khamis)
  3. 19 Mac (Khamis)
  4. 21 April (Selasa)
  5. 15 Mei (Rabu)
  6. 18 Jun (Khamis)
  7. 21 Julai (Selasa)
  8. 19 Ogos (Rabu)
  9. 21 September (Isnin)
  10. 21 Oktober (Rabu)
  11. 19 November (Khamis)
  12. 16 Disember (Rabu)

Apa? Takut tak ingat?

Nah, kami siapkan lagi gambar. Baik betul kami ni, EH. Angkat bakul sendiri pula :p

— Sumber: Portal JPAPencen

Masih ada kemusykilan? Tak apa, tak apa. Anda boleh rujuk disini.

Bank Yang Menyediakan Perkhidmatan Bayaran Pencen

Jangan risau, BSN jauh? Ha ni kami kongsi senarai bank yang menyediakan perkhidmatan pembayaran pencen, antaranya:

  1. Bank Muamalat (M) Berhad
  2. Malayan Banking Berhad (Maybank)
  3. Bank Simpanan Nasional
  4. Affin Bank Berhad
  5. CIMB Bank Berhad
  6. Bank Islam Malaysia Berhad
  7. Public Bank Berhad
  8. Alliance Bank Berhad
  9. RHB Bank Berhad
  10. HSBC Bank Malaysia Berhad
  11. Bank Kerjasama Rakyat (Malaysia) Berhad
  12. Hong Leong Bank Berhad
  13. Agro Bank Berhad

Kesimpulan Tarikh Pencen Pesara Kerajaan

Maklumat di atas merupakan maklumat rasmi yang dapat kami kongsikan kepada persara tentang tarikh pencen pesara kerajaan. Diharapkan perkongsian ini dapat memudahkan segala urusan anda.

Terbaru  Mohon Online Dana Inspirasi YaPEIM

Artikel Tarikh Bayaran Pencen Pesara Kerajaan 2020 yang kami sertakan dalam entri bolehlah digunakan sebagai petunjuk untuk anda bersedia untuk menerima pencen. Dah dapat duit pencen tu, kalau tak tahu nak buat apa, bolehlah nak pergi bercuti. Hotel mahal? Rileks. Kami ada cara untuk dapatkan harga hotel yang murah. Flight murah RM12 pun ada. 

Lebih Info mengucapkan selamat maju jaya.

Related posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.