Pinjaman Sah Wang Segera: Realiti atau Ilusi?

Pinjaman Sah Wang Segera: Realiti atau Ilusi?

Posted on 164 views

Nak pinjam duit tapi taknak pinjam Ahlong? Nak pinjam duit dengan segera?!

Pinjaman wang segera adalah salah satu yang perkhidmatan yang sering dicari-cari. Di zaman yang mencabar ni, duit adalah salah satu yang penting. Nak pinjam bank? Lambat, banyak dokumentasi dan kadang-kadang tak lepas sebab rekod ccris dan ctos tak cantik. Dalam entri kali ini Lebih Info akan dedahkan Pinjaman Sah Wang Segera: Realiti atau Ilusi?

Terdesak nak pakai duit tapi gaji masih belum masuk? Nak bayar yuran anak sekolah lah, kereta meragam masuk bengkel la, macam-macam. Duit duiit, di mana kau duit? Ramai tak tahu ada syarikat pinjaman yang berlesen yang berdaftar dengan kerajaan. Betul ke?

Pinjaman Sah Wang Segera: Realiti atau Ilusi?

Mari lihat sama ada Pinjaman Wang Segera ni realiti atau hanya ilusi.

Pinjaman Sah Wang Segera: Realiti atau Ilusi?

Di Malaysia, terdapat pelbagai institusi kewangan yang menyediakan perkhidmatan pinjaman wang samada yang sah atau yang tak sah.

Yang sah macam Bank, Yayasan yang ada perkhidmatan meminjam wang, PPWB.

Dan ada juga yang tak ada ‘cop halal’ macam Ahlong Bukit Beruntung. LOL!

bila kita sebut pinjaman wang sah dan segera, mesti kepala otak kita akan fikir Ahlong. Bukan Achik, bukan Angah, dan semestiya bukan Siti Sifir. 

 Satu darab tiga, tiga… dua darab tiga, enam…

EH. Okay, berbalik kepada topik. Apa tak institusi lain ke yang bagi pinjam duit yang sah dan segera? Ha, mari kita tengok.

Pemberi Pinjaman Wang Berlesen (PPWB)

Apa benda PPWB ni?

PPWB ni adalah… Institusi Pinjaman Berlesen yang terdiri daripada syarikat atau agensi yang ditubuhkan untuk membuat perkhidmatan pinjaman wang.

Berdaftar dengan kerajaan

PPWB ni adalah sebuah agensi yang berada di bawah kelolaan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

Dah berdaftar dengan kerajaan, mestilah sah, kan?

Macam rokok, rokok kalau takde duti import macam John, U2 dan Surya (fevret!) haram wo. Silap-silap boleh kena tangkap sebab ada barang seludup.

Tapi tak bagi Dunhill, Winston dan rokok-rokok 7E yang lain, halal! eh, gurau je.

Lesen PPWB yang dikeluarkan adalah sah, dan kena ikut SOP yang ditetapkan oleh kerajaan dan tertakluk di bawah undang-undang.

Kadar faedah yang dikenakan juga tidak terlalu tinggi berbanding meminjam daripada pihak yang tidak berlesen kerana mengikut peraturan kadar faedah bagi pinjaman tanpa cagaran tidak lebih daripada 18 peratus setahun.

Pinjaman Mudah Lulus Dan Segera

Prosesnya ringkas dan mudah, as simple as ABC. 

Ada yang tak sampai 24jam pun anda boleh dah dapat duit yang dipinjam. Dalam masa sejam pun ada. Pergh, betul ekspress. Kalah Shinkansen Jepun.

Boleh Meminjam Walaupun Rekod CCRIS Buruk

Ini paling best.

Anda kena blacklist? Rekod & skor kredit kewangan anda buruk?

Jangan risau. Anda masih boleh membuat pinjaman daripada sesebuah PPWB, tertakluk kepada jumlah yang anda pinjam dan keupayaan anda untuk membayar balik.

PPBW: Rebranding Ahlong?

tidak perlu form J
tidak perlu penyata bank simpanan selama 6 bulan
tidak perlu garento atau cabaran

kami mahu menolong anda
kami Along Along Bukit Beruntung 

 

Jadi, boleh percaya ke dengan PPBW ni? Macam Ahlong yang disahkah je.

Oleh kerana ia berdaftar dengan kerajaan, sudah tentu mereka ini tertakluk pada undang-undang dan sentisa dipantau oleh pihak berkuasa.

Inisiatif untuk ‘rebranding’ PPWB ini juga adalah sebagai satu langkah untuk menarik masyarakat menggunakan perkhidmatan di bawah agensi yang berdaftar dengan kerajaan.

Namun, anda perlu la ambil langkah berhati-hati.

Sentiasa Berhati-Hati

Bank Negara Malaysia (BNM) juga sering memberi nasihat dan peringatan kepada orang ramai supaya lebih berhati-hati dengan tawaran pinjaman peribadi.

Sebelum anda buat pinjaman, tanya dan teliti lah syaratnya dulu. Jangan cepat teruja sebab duit mata jadi gelap.

Kalau syaratnya mengarut macam suruh bagi pin Kad ATM la, serah Kad ATM la, jangan bagi. tu red flag.

Angkat kaki terus.

Semak Lesen PPWB

KPKT sebagai kementerian yang bertanggungjawab menyelia syarikat-syarikat ini ada menyediakan satu laman web untuk anda semak status syarikat-syarikat yang mereka dakwa sebagai PWB ni.

Anda boleh semak di pautan ini: Carian Organisasi Pemberi Pinjam Wang

Sebelum anda meminjam, amalkan langkah-langkah ni.

Jangan sebab duit, anda keluar dari satu kesusahan dan masuk dalam kesusahan yang lagi dahsyat!

Anda juga boleh buat aduan berkenaa PPWB ni di sini.

Kesimpulan Pinjaman Sah Wang Segera

Sebagai seorang pengguna bijak dan bebas memilih, anda perlulah bijak menilai samada syarikat pinjaman wang segera itu boleh dipercayai atau tidak.  Jangan terlalu teruja untuk meminjam sampaikan anda akan terjerat di masa hadapan.Artikel Pinjaman Sah Wang Segera yang kami sertakan dalam entri bolehlah digunakan sebagai petunjuk untuk anda membuat pilihan dan sebagai panduan sebelum membuat pinjaman wang segera,

Lebih Info mengucapkan selamat maju jaya dan selamat memohon!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.