Semakan Online Blog

Panduan kira kos asas guaman hartanah? Senang ke? Macam leceh je nak kira! Secara ringkasnya, bayaran guaman (legal fees) yang dikenakan bagi setiap pembelian dan penjualan rumah atau hartanah yang […]

Apakah panduan pengiraan duti setem? Senang atau rumit? Secara ringkasnya, duti setem adalah cukai yang dikenakan atau pungutan duti setem ke atas dokumen yang tertakluk pada akta setem 1949. Dalam […]

Apakah panduan nak mengira zakat pendapatan? Susah ke senang? Panduan pengiraan zakat pendapatan adalah berdasarkan nisab pendapatan yang bersandarkan nilai 85 gram emas. Kadar bayaran zakat pendapatan ialah 2.5% daripada […]

Apa perbezaan antara zakat dan cukai? Ada perbezaan ke, bukan sama je?¬†Zakat dan cukai merupakan aspek yang penting dalam kehidupan kita. Untuk mengekalkan sesuatu masyarakat yang adil dan keadaan hidup […]

Melabur saham di Bursa Malaysia? Macam mana cara melabur saham? Pelaburan saham adalah antara trend yang semakin berkembang dalam kalangan rakyat Malaysia untuk mengubah tahap matlamat kewangan mereka ke tahap […]

Apa itu saham patuh Syariah? Bukan semua saham halal ke? Melabur saham adalah antara trend yang semakin berkembang dalam kalangan rakyat Malaysia untuk mencapai tahap matlamat kewangan mereka yang lebih […]

Bagaimana cara daftar MYBSN secara online? Bukan apa bila dah daftar MYBSN ni, boleh la semak baki akaun BSN online je… kan senang. Takda la susah nak kena pergi cari […]

Cara melabur Saham koperasi Bank Rakyat? Bank Rakyat pun kita boleh melabur ke? Dividen dia pulak macam mana? Rata-rata daripada kita rakyat Malaysia tahu yang saham Bank Rakyat adalah terbaik. […]

Kad Diskaun Siswa BPPT? Apa benda pula tu? Apa kegunaan kad siswa BPPT? Kad ini diwujudkan dengan objektif dan matlamat utamanya untuk membantu meringankan beban yang dihadapi mahasiswa terutamanya perbelanjaan […]

Biar betul. Skim air percuma Selangor untuk rakyat Selangor? Betul ke semua layak dapat air percuma di Selangor? Dalam Belanjawan Selangor 2019, Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari¬† Amirudin mengumumkan pemberian […]