Cara Buat Tuntutan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah

Cara Buat Tuntutan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah

Posted on

Ketahui hak anda sebagai seorang pembeli rumah. Jangan biarkan diri anda dibuli oleh pemaju. Dah buat aduan pun pemaju masih berdegil dan buat tak endah? Tegakkan hak anda dengan membuat tuntutan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah.

Untuk artikel kali ini, Lebih Info akan kongsikan Cara Buat Tuntutan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah.

Cara Buat Tuntutan Tribunal Pembeli Rumah

Membeli rumah sendiri adalah impian setiap insan. Mungkin rumah tu hasil titik peluh anda bekerja dan menyimpan dan tempat anda untuk menghabiskan usia tua. Atau mungkin rumah tu hadiah daripada yang tersayang untuk anda. Seronok.

Tapi tiba-tiba bila nak masuk rumah, banyak pula yang rosak. Pintu rosak lah, paip pecah la. Dalam Perjanjian Jual Beli kata ada 4 kipas dinding, bila masuk ada 2 je. Anda pun buat aduan pada pemaju. Tapi pemaju tak endah langsung sampai la habis tempoh 24 bulan (2 tahun) tempoh liabiliti kecatatan (defect liability period).

Cara Buat Tuntutan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah

Adoi.. macam mana ni? Duit dah habis beli rumah, bayar yuran atau fi guaman untuk beli rumah

Jangan risau, mungkin artikel ini akan memberi idea kepada anda.

Terbaru  Panduan Permohonan Pinjaman Untuk Beli Kereta Terpakai

Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)

Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)  ialah tribunal dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia yang ditubuhkan untuk mendengar dan mengadili tuntutan pembeli rumah yang ingin menuntut ganti rugi/pampasan daripada pemaju perumahan.

Namun TTPR hanya mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes-kes di Semenanjung Malaysia sahaja.

Jenis Tuntutan

Anda boleh memfailkan dua jenis tuntutan di TTPR iaitu;

Tuntutan Teknikal

Sebarang kecacatan berkaitan mutu kerja, rumah yang dibina tidak mengikut pelan serta butiran yang dinyatakan dalam perjanjian jual beli.

Contoh? Dalam SnP kata ada 10 aircond, masuk-masuk ada 5 aircond je. Smh.

Tuntutan Bukan Teknikal

Tuntutan berkaitan dengan kelewatan penyerahan milikan kosong.

Namun anda kena ingat, tribunal ni tidak boleh menyelesaikan apa-apa masalah projek perumahan terbengkalai. TTPR hanya mempunyai kuasa bagi projek perumahan yang telah disiapkan atau perjanjian jual beli yang telah ditamatkan.

Proses Tuntuan di Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah

Langkah 1: Failkan kes anda di TTPR

Anda boleh failkan kes dengan mengisi Borang 1 di Pejabat Pendaftaran TTPR bersama fi sebanyak RM10.

Selain itu, jangan lupa sediakan salinan gambar kerosakan berserta dengan lampiran asas-asas untuk tuntutan terknikal seperti:

  1.  Butiran dan gambar kerosakan
  2. Anggaran harga untuk baiki kerosakan tersebut.

Antara dokumen yang perlu disertakan dalam Borang 1 adalah :

  1. 1 salinan perjanjian jual beli (SnP Agreement)
  2. 1 salinan surat penyerahan milikan kosong (vacant possesion)
  3. 1 salinan perakuan siap dan pematuhan (CCC)

Semua dokumen ni buat 4 salinan.

Ha, mana nak dapatkan borang 1 tu? Anda boleh download dari Portal KPKT di sini. 

Langkah 2- Hantar Salinan Kepada Pemaju

Selepas mendaftar borang 1, anda sebagai pihak menuntut perlu menyerahkan salinan kepada pemaju untuk mendapatkan akuan penerimaan.

Terbaru  Daftar MYBSN Online dan Semak Baki Akaun BSN

kenapa kena dapatkan akuan penerimaan? sebab untuk dapat bukti bahawa pemaju dah dapat dan tahu bahawa anda dah failkan kes di Tribunal.

Langkah 3- Tunggu Maklumbalas Pemaju Dan Tunggu Tarikh Pendengaran

Oleh kerana pihak pemaju juga berhak mempertahankan hak mereka, mereka boleh memfailkan pembelaan melalui Borang 2 berserta fi yang ditetapkan sebanyak RM 10 dalam tempoh 14 hari selepas Borang 1 diserahkan. 1 salinan hendaklah diserahkan kepada pembeli rumah.

Sementara itu anda tunggu je tarikh pendengaran kes anda di tribunal.

Langkah 4- Pendengaran

Tunggulah waktu yang dinanti-natikan. Masa didepan hakim tribunal, ceritakan semuanya pada beliau. Apa yang anda tak puas hati, berapa banyak pampasan yang anda minta.

Agak-agak lama tak nak dapat keputusan?

Bergantung. Ada yang habis je sesi pendengaran dah boleh dapat keputusan hari tu jugak.

Ada sesi pendengaran yang habis awal, ada juga yang habis lewat sampai petang. Bergantung pada jumlah kes dan kerumitan kes yang hakim perlu uruskan.

Prosedur Pendengaran

TTPR akan memaklumkan kepada pihak-pihak yang telibat mengenai masa, tarikh dan tempat pendengaran melalui notis yang akan diserahkan melalui pos berdaftar kurang dari 14 hari sebelum tarikh pendengaran.

Jap, nak kena upah lawyer ke?

Tidak. Pihak yang terlibat tidak boleh diwakili oleh peguam melainkan pengecualian dari TTPR.

Anda dan Pemaju berhak kemukakan keterangan dan memanggil saksi, dokumen atau rekod bagi tujuan menyokong tuntutan anda semasa pendengaran.

Pendek kata, anda akan jadi loyar untuk sehari tu! haha

Keputusan TTPR

Award

Award ni apa benda pulak? Award ni kiranya macam penghakiman tribunal tu la.

TTPR akan mengeluarkan award dalam tempoh 60 hari dari pendengaran pertama.

Terbaru  Panduan Kira Kos Asas Guaman Hartanah

Berapa agak-agak yang anda boleh dapat? RM10k? Rm1juta?? Jumlah maksimum yang boleh dituntut ialah RM50,000 sahaja.

Dah Dapat Award Tapi Pemaju Masih Berdegil?

Award tersebut adalah muktamad dan kegagalan mematuhi award ini adalah menjadi kesalahan jenayah. Jadi apa yang anda boleh buat kalau pemaju masih lagi berdegil?

Tindakan sivil

Anda boleh memaklumkan kepada TTPR dan TTPR akan mendaftarkan Award berkenaan di Mahkamah Majistret atau Mahkamah Seksyen.

TTPR akan menghantar satu salinan Award yang telah direkodkan kepada pembeli rumah. Award yang direkodkan hendaklah dianggap sebagai perintah mahkamah dan pembeli rumah boleh melaksanakannya melalui tindakan sivil.

Tindakan Jenayah

Anda boleh membuat aduan kepada Bahagian Penguatkuasaan, Jabatan Perumahan Negara, Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, biar kita sumbat pemaju kapitalis ni dalam penjara, kah!

Kesimpulan Cara Buat Tuntutan Tribunal Pembeli Rumah

Sekarang anda dah tahu Cara Buat Tuntutan Tribunal Pembeli Rumah. Langkah yang kami sertakan dalam entri ini bolehlah digunakan sebagai panduan untuk anda tegakkan hak anda.

Tak perlu risau kalau anda dianiaya dan dibuli pemaju yang tak bertanggungjawab. Undang-undang melindungi anda dan Tribunal Pembeli Rumah sedia melindungi hak anda.

Lebih Info mengucapkan selamat maju jaya kepada anda!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.