Panduan mengira kos asas guaman hartanah

Panduan Kira Kos Asas Guaman Hartanah

Posted on

Panduan kira kos asas guaman hartanah? Senang ke? Macam leceh je nak kira! Secara ringkasnya, bayaran guaman (legal fees) yang dikenakan bagi setiap pembelian dan penjualan rumah atau hartanah yang mereka ingin miliki atau yang ingin mereka jual.

Kami akan kongsi panduan baru iaitu berkenaan kos asas guaman hartanah. Entri ini memfokuskan tentang kos asas sahaja i.e TAK termasuk cara kira kos duti stamp MOT, kos duti stamp SnP Agreement dan kos-kos lain yang berkenaan.

Dalam entri kali ini LebihInfo akan kongsikan tentang Panduan mengira kos asas guaman hartanah.

Panduan mengira kos asas guaman hartanah

Panduan mengira kos asas guaman hartanah

Untuk pembelian berkaitan hartanah, kadar fi guaman untuk ‘Sales & Purchase Agreement’ (S&P) adalah tertakluk kepada di bawah Perintah Saraan Peguam Cara (Solicitors’ Remuneration Order 2005).

Yuran Guaman

Yuran guaman ini amat penting untuk memudahkan peguam anda membuat kerja mereka dan untuk membayar segala urusan berkaitan (urusan pertukaran hak milik etc).

Ye lah, siapa lagi yang nak buat carian, masuk kaveat dan pelbagai urusan berkaitan di pejabat tanah kalau bukan mereka? Hehe :p

Fi atau yuran guaman yang dikenakan adalah berdasarkan harga rumah/hartanah yang anda beli.

Pembelian yang bukan dibuat dengan pemaju

Jadual Pertama dalam Akta Profesion Undang-Undang memperuntukkan:

Nilai Hartanah

Skala fi guaman

RM500,000.00 pertama

1 peratus

RM 500,000.00 kedua

0.8 peratus

RM 2,000,00.00 berikutnya

0.7 peratus

RM 2,000,00.00 berikutnya

0.6 peratus

RM 2,500,00.00     berikutnya

0.5 peratus

Hartanah melebih RM 7,500,000.00

Boleh dirunding, tapi tak boleh lebih 0.5%

Sumber: Jadual Pertama, Perintah Saraan Peguam Cara (Solicitors’ Remuneration Order 2005) 

Ini fi yang perlu anda bayar kepada peguam yang anda lantik untuk bayaran untuk urusan penyediaan dokumen Perjanjian Jual Beli  (SnP Agreement) antara anda dan pemilik lama rumah tersebut.

Ada kos lain tak? ADA.

Kos-kos lain anggaran termasuk kos perjalanan peguam tersebut, kos panggilan telefon atau kos-kos perkhidmatan lain (kos printing etc) yang digunakan semasa proses pembelian rumah tersebut.

Untuk kos ini, anda boleh runding dengan peguam anda.

Pembelian yang dibuat dengan pemaju

Untuk hartanah dalam pembinaan dan dibeli dengan pemaju yang tertakluk kepada Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966, kadar yuran guaman untuk urusan jual beli/ pindah milik dan juga urusan pinjaman/ gadaian adalah berbeza.

(a) Hartanah bernilai RM50ribu atau kurang – RM 500

(b) Hartanah bernilai melebihi RM50ribu tapi tak melebihi RM250ribu – 75% daripada fi guaman

(c)  Hartanah bernilai melebihi RM250ribu tapi tak melebihi RM500ribu – 70% daripada fi guaman

(d) Hartanah bernilai melebihi RM500ribu – 65% daripada fi guaman

Contoh pengiraan

Rumah yang bernilai tak melebihi RM7.5 juta

Andaikan:

Abu hendak membeli rumah berharga RM1,360,000.00  fi yang perlu dibayar Abu adalah:

  • RM500,000 pertama @ 1% : RM5ribu
  • RM500,000 kedua @ 0.8%: RM4ribu
  • RM360,000 yang berikutnya @ 0.7% : RM2,520

Jumlah yang perlu dijelaskan oleh Abu : RM5000 + RM4,000 + RM2,520 = RM11,520.00

Rumah yang bernilai melebihi RM7.5 juta

“Kalau lebih RM7,500,000, macam mana? Banyak betul kosong!”

Tapi tak apa. We’ve got you covered, kata Mat Salleh.

Mari kita tengok contoh di bawah.

Andaikan Ahjib nak beli hartanah yang ingin dibeli  RM8.5 juta

  • RM500ribu pertama @ 1% : RM5ribu
  • RM500ribu berikutnya @ 0.8% :4ribu
  • RM2juta berikutnya @ 0.7% : RM14ribu
  • RM2juta berikutnya @ 0.6% : RM12ribu
  • RM2.5juta berikutnya @ 0.5% : RM12.5ribu
  • lebihan RM1juta berikutnya @ 0.5% (nilai yang dipersetujui Ahjib dengan peguam): RM5ribu

Jumlah yang perlu dijelaskan oleh Ahjib : RM52,500.00

Perlu diingat, jika nilai hartanah melebihi RM7,500,000.00, anda boleh berunding dengan peguam anda untuk lebihan selepas nilai RM7.5 juta tersebut.

Sebagai contoh di atas, selepas RM7.5 juta, masih ada lebihan sebanyak RM1juta.

Jadi untuk lebihan tu, peguam anda boleh kenakan fi TAK lebih dari 0.5% (boleh jadi 0.2%, 0.3% etc).

Jadi berbincanglah dengan peguam anda kalau hartanah anda bernilai RM7.5 juta.

Kalkulator online

Dalam zaman teknologi serba canggih ni, semuanya di hujung jari.

Kalau anda sibuk atau tiada masa untuk buat pengiraan untuk anggaran, anda boleh mana kalkulator untuk fi guaman yang ada di internet.

Contohnya,

Kos guaman – perlu ikut akta atau tidak?

Kadar fi guaman tersebut wajib diikuti oleh semua peguam.

Tak boleh lebih, tak boleh kurang.

Kalau tak ikut? Peguam tersebut boleh dikenakan tindakan disiplin yang tegas boleh kena denda

Worst case scenario, Sijil Amalan Guaman peguam tersebut boleh di tarik balik dan disbar!!

Kesimpulan panduan pengiraan kos asas guaman hartanah

Sebagai pengguna, anda harus tahu bagaimana kos yuran guaman ini dikira supaya anda boleh sediakan kadar yang secukupnya dan membuat anggaran untuk memudahkan urusan pembelian atau penjualan hartanah anda.

Perlu diingatkan, panduan di atas hanyalah panduan secara umum sahaja dan hanya menfokuskan kepada fi guaman tak termasuk fi disbursement, kos-kos pentadbiran yang lain. Anda dinasihatkan membuat kajian sendiri dengan lebih lanjut atau hubungi mana-mana peguam hartanah untuk maklumat yang lebih tepat dan selamat.

LebihInfo mengucapkan selamat maju jaya kepada anda.

 

 

Terbaru  10 Cara Mudah Halau Cicak Terus Dari Rumah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.