Cara melabur saham Bursa Malaysia

Melabur saham di Bursa Malaysia

Posted on

Melabur saham di Bursa Malaysia? Macam mana cara melabur saham? Pelaburan saham adalah antara trend yang semakin berkembang dalam kalangan rakyat Malaysia untuk mengubah tahap matlamat kewangan mereka ke tahap yang lebih memuaskan.

Perkembangan teknologi yang menyediakan pelbagai akses ilmu dengan banyak dan cepat mencelikkan ramai rakyat Malaysia mengenai betapa menguntungkan pelaburan saham.

Entri kali ini Lebih Info kongsikan berkenaan melabur saham di Bursa Malaysia

Cara Melabur saham di Bursa Malaysia

Melabur saham di Bursa Malaysia

Macam mana nak mula melabur ni? kena dail-dail telefon macam selalu kita tengok dekat tv tu ke?

Ini antara soalan famous atau paling banyak yang diterima. Ramai yang berminat nak main saham, tetapi tapi tak tahu macam cara nak mula. Untuk bermula perlukan, anda perlukan akaun CDS (Central Depository Service). Nak buka akaun CDS kena pilih dulu broker anda. Dan yang paling penting, cari ilmu.

Pilih broker anda

Anda boleh pilih mana-mana bank pelaburan atau syarikat broker.

Ada broker yang menawarkan brokerage fee yang lebih rendah, akitiviti pelaburan yang sepenuhnya patuh Syariah (Syariah compliant), perkhidmatan yang lebih mesra atau kemudahan-kemudahan lain seperti aplikasi mudah alih yang boleh dimuat turun di peranti pintar (smart devices).

Nak pilih broker pun macam beli barang juga, pilihlah yang anda berkenan dan sesuai dengan kemampuan dan yang paling memuaskan hati anda sebagai seorang pengguna dan pelabur.

Kalau anda nak nilai brokerage fee rendah, anda boleh nilaikan di sini.

kalau anda nak cari yang patuh syariah, boleh semak di Bursa Malaysia-i.

Buka Akaun CDS (Central Depository Service)

Apa benda akaun CDS ni bang? CDS ni wajib ke? kalau tak buat takpe ke? Banyak ke requirement nak buat akaun CDS ni?

Akaun CDS ini berfungsi  untuk kredit atau debitkan setiap saham yang dimiliki atau bakal dimiliki oleh anda. Dah tak ada sijil dah seperti sebelum ni.

Sebelum sistem CDS ni, setiap kali pelabur membeli saham,  satu sijil iaitu berupa sekeping kertas yang di namakan sijil saham akan dikeluarkan.

Sekarang semuanya melalui sistem CDS yang mengawal semua transaksi pemilikan atau penyerahan sijil saham ini di lakukan melalui sistem elektronik dan computer dan dikawal selia oleh Bursa Malaysia.

Cara buka akaun CDS

Sekarang kami nak kongsi macam mana nak buka akaun CDS ni.  Akaun CDS dan trading ni elemen wajib untuk mulakan pelaburan saham. Jadi, nak melabur saham, kenalah buka akaun CDS dan trading terlebih dahulu.

Akaun Trading selalunya akan dibuat sekali semasa anda buka akaun CDS.

Apa yang anda perlukan?

Untuk buka akaun cds, anda perlu isi borang dan perlukan beberapa Salinan dokumen, iaitu:

  • Salinan kad pengenalan
  • Salinan penyata bank
  • Bayaran RM10 (kos mungkin sedikit berbeza atau sudah berubah)

Berapa banyak nak buat salinan atau photostate? Itu anda boleh tanya dengan pihak broker anda. Lepas semua dah lengkap, anda bolehlah tunggu dengan penuh teruja dan excited selama 7-8hari sebelum akaun anda dibuka.

Siapa yang boleh buka akaun CDS ni?

Untuk buka akaun CDS ni, ada beberapa syarat kelayakan. Ye lah, nak buat akaun bank pun ada kelayakan, inikan pula nak buka akaun CDS untuk main saham.

  • Individu berumur 18 tahun
  • Anda mestilah bukan seorang muflis.

Buka Akaun CDS: patuh Syariah atau konvensional?

Sekarang kita dah tahu cara, nak buka akaun CDS. Tapi anda perlu tahu akaun CDS ini terbahagi kepada beberapa jenis, iaitu

  • Akaun pelaburan konvensional
  • Akaun pelaburan Islamik (Patuh Syariah)

CDS Konvensional

  • Boleh beli apa juga saham dan Instrumen dalam Bursa Malaysia samada patuh syariah atau tidak.
  • Kalau ada deposit yang tersimpan dalam akaun trading NDA akan mendapat faedah (interest)

*Jika anda dah buka akaun CDS jenis konvensional, jangan risau. Apa yang perlu buat ialah cari simbol bulat (⁰) di nama kaunter-kaunter. Simbul ini menunjukkan yang kaunter tu patuh Syariah.

Anda juga boleh buka banyak akaun CDS, jadi lain kali bukalah yang patuh syariah.

CDS Islamik

  •  Akaun ini hanya menyenaraikan kaunter-kaunter yang mendapat pengiktirafan patuh Syariah oleh SC.
  •  Setiap urus niaga saham yang bakal berlaku hanyalah dalam kelompok kaunter Syariah sahaja.

Dah tau perbezaan di antara akaun CDS Islamik dan CDS konvensional, kita sebagai umat Islam wajib pilih CDS Islamik. Tapi ini free country, kami nasihat saja. Kalau anda, nak buka akaun CDS konvensional pun tiada masalah.

Ilmu dan Modal

Apalah guna kalau anda ada modal yang banyak tapi tiada ilmu, hehe. dalam pelaburan ilmu dan modal ni berjalan seiring. orang putih kata works hand in hand.

Berapa modal yang diperlukan?

Jawapan pendek? Sukahati anda. Hehe.

Nak mula melabur atau beli saham, minima yang perlu dibeli ialah 100 unit. Jadi kalau 1unit tu 20 sen, anda perlukan RM20 untuk beli 100 unit.

Cari ilmu pelaburan

Yang penting disini adalah ilmu. Banyak atau tidak modal itu nombor dua.

Perlu diingat…

Dah ada akaun cds ni, rajin-rajinlah cari ilmu di internet atau baca buku, atau hadir seminar.

Yang penting, cari ilmu. Zaman sekarang mudah je.

Seminar bukan di Kuala Lumpur je, di Kota Bharu, Kuala Terengganu dan lain-lain tempat ada je otai atau sifu perlaburan yang buat seminar berkenaan ilmu pelaburan ni.

Kesimpulan 

Melabur saham adalah salah satu cara anda mengumpul kekayaan atau menmbakbaik taraf kualiti hidup anda. Dengan teknologi dan perubahan zaman, semuanya melalui CDS dah tak perlu lagi acah-acah dail telefon untuk beli saham macam yang anda selalu tengok di tv tu. :p

Perlu diingatkan, panduan di atas hanyalah panduan secara umum sahaja. Anda dinasihatkan membuat kajian sendiri dengan lebih lanjut atau hubungi mana-mana syarikat broker atau bank perlaburan untuk maklumat yang lebih tepat atau precise.

Lebih Info mengucapkan selamat melabur dan selamat maju jaya kepada anda. Selamat hari Malaysia.

 

 

 

 

Terbaru  Cara Menghalau Cicak Dari Rumah Yang Paling Berkesan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.