Pinjaman perumahan bagi yang blacklist PTPTN

Pinjaman perumahan blacklist PTPTN

Posted on

Pinjaman perumahan blacklist PTPTN? Aik, boleh beli rumah? Bukan yang di blacklist PTPTN tak boleh buat apa-apa pinjaman?

Polisi kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan menetapkan peminjam yang di blacklist (senaraihitam) Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang disenarai hitam dalam rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit Berpusat (CCRIS) akan dikecualikan daripada sekatan untuk pembelian rumah pertama.

Ha? Macam mana tu? Entri kali ini Lebih Info kongsikan pinjaman perumahan bagi yang blacklist PTPTN.

Pinjaman perumahan bagi blacklist PTPTN

Kita sedia maklum bahawa kalau ada tunggakkan hutang PTPTN dan rekod CCRIS yang buruk akan menyukarkan kita untuk dapat apa-apa pinjaman atau loan dari bank.

Nak beli rumah tak lepas, nak buat apa-apa pun susah. Aduh, pening kepala!

Namun, menurut kenyataan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin pada pertengahan Julai lalu, kerajaan akan golongan terbabit akan dikeluarkan daripada senarai berkenaan dan dikecualikan daripada sekatan sekiranya mereka mempunyai hasrat untuk membeli rumah.

Zuraida berkata perkara itu telah dibincangkan bersama Pengerusi PTPTN.

Pinjaman Perumahan Blacklist PTPTN

Boleh beli rumah

Bank apa?

Menurut Zuraida, peminjam yang mempunyai tunggakkan PTPTN yang berhasrat untuk membeli rumah akan layak untuk memohon mana-mana pinjaman atau loan perumahan yang ditawarkan oleh mana-mana bank dalam negara ini. Sumber: The Star 

Ini bermakna golongan muda pun dah boleh miliki rumah sendiri! Mudah, bukan?

Pembelian rumah pertama

Sebelum ini, PTPTN menguatkuasa sekatan terhadap peminjam culas yang tidak membayar pinjaman dan mereka tidak layak untuk membuat sebarang pinjaman di bank.

Terbaru  Cara Pengeluaran Wang KWSP Untuk Tujuan Pendidikan dan Syarat Utama

Usaha ini menurut menteri adalah satu langkah bagi membantu melayakkan peminjam yang disenarai hitam untuk membeli rumah buat kali pertama.

Kerajaan akan mengecualikan peminjam yang mempunyai tungakkan daripada senaraihitan CCRIS bagi tujuan pembelian rumah pertama.

Jadi, mempunyai tungakkan PTPTN bukan lagi satu masalah untuk membuat loan dengan mana-mana bank untuk memiliki rumah pertama.

Skim perumahan belia?

Buat yang masih belum tahu, Skim Perumahan Belia ini ialah satu inisiatif kerajaan bagi membantu golongan belia, yang masih belum mendirikan rumah tangga atau sudah berkahwin untuk memiliki rumah pertama.

Banyak kelebihan jika belia memohon melalui skim ni. Dan yang lebih menarik, pengecualian peminjam PTPTN dari senaraihitam berkenaan juga akan dimasukkan di bawah Skim Perumahan Belia.

Sudah lah dikecualikan dari blacklist PTPTN, boleh mohon untuk beli rumah melalui Skim Perumahan Belia, jadi banyak manfaat untuk golongan belia!

Pinjaman rumah sahaja ke? Pinjaman lain?

Apapun, perlu diingat, polisi kerajaan ini tujuannya adalah untuk pembelian rumah saja,pinjaman lain seperti pinjaman kereta tidak boleh.

Jadi, golongan belia perlulah belajar tabiat kewangan yang baik seperti menyimpan,  melabur dan sebagainya supaya cita-cita lain juga dapat dicapai!

Sahih ke berita ni?

Betul.

Ini bukan main-main.

Yang Berhormat Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraidah berkata butiran selanjutnya akan diumumkan pada Oktober depan dalam satu majlis bersama-sama dengan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Apapun, kita harapkan pengumuman ini pada bulan Oktober nanti akan dapat banyak menjawab kekeliruan sekaligus mengurangkan serta membantu keresahan golongan muda berkenaan dengan perumahan.

Kesimpulan pinjaman perumahan blacklist ptptn

Kesimpulannya, polis PTPTN sebelum ini yang menguatkuasa sekatan terhadap peminjam culas yang tidak membayar pinjaman dan mereka tidak layak untuk membuat sebarang pinjaman di bank akan dilonggarkan sedikit bagi membantu golongan belia memilik rumah sendiri.

Terbaru  Semak Baki Pinjaman Kereta CIMB Secara Online Dengan CIMB Clicks

Untuk mendapatkan gambaran yang lebih tepat, golongan belia dinasihatkan menanti perkembangan semasa dan pengumuman daripada kerajaan pada Oktober nanti. Lebih Info mengucapkan selamat maju jaya kepada anda.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.